Reklama
Wyświetlenie artykułów z etykietą: Samorząd
Nowy teren pod budownictwo wielorodzinne w Wolbromiu
Kolejna dobra decyzja
Radni Rady Miejskiej w Wolbromiu podczas sesji rady 8 kwietnia 2021 r. jednogłośnie wyrazili zgodę na łączną sprzedaż w trybie przetargowym nieruchomości gruntowych - dwóch działek o łącznej powierzchni 0,8522 ha, położonych na południe od osiedla Władysława Łokietka i pobliżu Zalewu Nerka w Wolbromiu. W planie zagospodarowania przestrzennego, działki nr 4970/603 oraz nr 3540/4 położone są na terenach z podstawowym przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. W najbliższym otoczeniu atrakcyjnej dla inwestora jak i przyszłych mieszkańców lokalizacji, znajdują się nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi, nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, szkoła, nieruchomości niezabudowane oraz Zalew Nerka.
Przypomnijmy, że w tej samej okolicy spółka NOWUM już zapowiedziała budowę nowoczesnego bloku mieszkalnego na ok. 60 mieszkań.
Remont Willi Walerego Sławka w Janowiczkach
Na terenie gminy Racławice, w Janowiczkach, znajduje się Willa Walerego Sławka, która została wybudowana w latach 1934-1935 przez przyjaciół sławnego polityka. Obecnie trwa jej remont, którego celem jest przywrócenie obiektu do dawnej świetności i oddanie w użytkowanie na potrzeby lokalnej społeczności.
Remont willi Walerego Sławka w Janowiczkach przeprowadzany jest w dwóch etapach.
W ramach I etapu prowadzona była modernizacja energetyczna budynku, w ramach której budynek został ocieplony tynkiem termoaktywnym. Ocieplone również zostały ściany fundamentowe, strop i dach. W ramach remontu wymienione zostały okna i drzwi zewnętrzne a dach uzyskał nowe pokrycie. Budynek zyskał centralne ogrzewanie zasilane z kondensacyjnego pieca gazowego zasilanego gazem płynnym. Ciepła woda użytkowa uzyskiwana jest z kolektorów oraz dodatkowo z pieca gazowego w miesiącach zimowych. Zmodernizowana została instalacja elektryczna oraz oświetlenie poprzez zastosowanie systemu LED.
Ta część remontu realizowana została w ramach projektu „Podniesienie efektywności energetycznej obiektów publicznych jako element systemowego podejścia do ochrony środowiska naturalnego w powiatach: proszowickim, bocheńskim i miechowskim”.
Na jego wykonanie gmina Racławice uzyskała dofinansowanie w ramach Osi Priorytetowej 4 Regionalna polityka energetyczna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, w wysokości ponad 393 tys. zł. Koszt zadania wyniósł 665.408,01 zł.
Pierwszy etap realizowała firma: Zakład Ogólnobudowlany i Instalacji Elektrycznych – Paweł Kozieł, z Orłowa
W ramach II etapu prowadzony jest remont budynku obejmujący:
1) Remont zewnętrzny budynku: remont elewacji, remont schodów zewnętrznych, remont balkonów;
2) remont wewnętrzny budynku: renowacja drzwi, remont łazienek, montaż stolarki drzwiowej, remont ścian i sufitów, remont podłóg i wykonanie posadzek, pozostałe roboty remontowe i wykończeniowe
oraz remont dojścia i dojazdu do budynku, w rezultacie którego powstał ciąg komunikacyjny o nawierzchni z kostki betonowej.
Ten etap remontu willi prowadzony jest ze środków własnych gminy, a jego koszt ma wynieść 378.128,73 zł. Zakończenie robót planowane jest w I kwartale b.r. Ten etap wykonuje firma „OPTIMAX” Przedsiębiorstwo Usługowo-Budowlane K. Mysza z Trzebini.
Kim był Walery Sławek?
Walery Sławek urodził się 2 listopada 1879 r. w Strutynce. Wywodził się z mało zamożnej rodziny szlacheckiej herbu Prus na Podolu. Był czwartym dzieckiem w swojej rodzinie. Jego dwie starsze siostry zmarły na gruźlicę; przeżyła jedynie młodsza. Ojciec Bolesław pracował w pobliskiej cukierni, która należała do Józefa Mikołaja Potockiego. Niektórzy historycy doszukują się pokrewieństwa między rodziną Walerego Sławka a rodem Ignacego Paderewskiego.
Młody Walery uczęszczał do gimnazjum, po czym ukończył Szkołę Handlową im. Leopolda Kronenberga w Warszawie. W latach 1896-97 Sławek był słuchaczem tzw. Uniwersytetu latającego – nieformalnej instytucji kształcenia wyższego. Po zakończeniu edukacji został zatrudniony w łódzkim biurze Horodiczka i Stamirowski. Na początku roku 1900 Walery Sławek za pośrednictwem Adama Bujno, został członkiem Polskiej Partii Socjalistycznej.
Z upływem czasu stawał się znaczącym graczem politycznym na polskiej arenie. Aktywnie uczestniczył w ruchach niepodległościowych zajmując się kolportażem bibuły. Jako młody polityk często podróżował do Petersburga w celu nawiązywania znajomości i kontaktów politycznych. Właśnie tam poznał Józefa Piłsudskiego. Wtedy kariera polityczna Walerego Sławka nabrała niesamowitego tempa. Za życia zdążył pełnić wiele funkcji polityczno - militarnych tj. Szefa Sekcji Spraw Politycznych Oddziału VI Informacyjnego Sztabu Generalnego WP, trzykrotnie premiera II Rzeczpospolitej czy prezesa Związku Legionistów Polskich. Nieskalany polityk 2 kwietnia, w niedzielę 1939 r., popełnił samobójstwo strzelając sobie w głowę. Zostawił list pożegnalny, w którym pisze:
„Odbieram sobie życie, nikogo proszę nie winić 2/IV.1939. W. Sławek
Spaliłem papiery o charakterze prywatnym, a także wręczone mi w zaufaniu. Jeśli nie wszystkie, to pokrzywdzonych proszę o wybaczenie. Bóg Wszystkowidzący może mi wybaczy moje grzechy i ten ostatni.”
Walery Sławek był prawą ręką Józefa Piłsudskiego oraz zasłużonym polskim politykiem. Za swą służbę dla Rzeczpospolitej odebrał wiele orderów odznaczeń i wyróżnień. Oto najważniejsze: Order Orła Białego (1935), Krzyż Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari, Krzyż Niepodległości z Mieczami (1930), Krzyż Walecznych – czterokrotnie, Odznaka Pamiątkowa Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych (12 maja 1936), Order Świętych Maurycego i Łazarza (Włochy), Order Zbawiciela (Grecja), Order Korony (Jugosławia), Order Karola III (Hiszpania), Order Krzyża Orła I klasy (Estonia, 1934).
Dlaczego nieczynna jest kasa w UMiG ?
Gotówka jest passé
Czytelnicy, zwłaszcza starsi, którzy nie korzystają z komputera lub z jego obsługą mają problemy, pytają – dlaczego w wolbromskim Urzędzie Miasta i Gminy kasa jest całkowicie zamknięta? Czy nie można byłoby otworzyć ją, chociażby tylko w ograniczonym zakresie, by umożliwić regulowanie podatków i różnych opłat gotówką? Tak, jak to się dzieje w niektórych okolicznych urzędach.
Okazuje się, że sprawa nie jest taka prosta. Wprowadzone ostatnio obostrzenia związane z pandemią COVID-19 narzucają instytucjom obowiązek pracy zdalnej. Fizycznie w urzędach mogą przebywać właściwie tylko pojedyncze osoby, które są autentycznie niezbędne do zapewnienia ciągłości ich funkcjonowania. Dopóki rząd nie zniesie tych obostrzeń, szansa na uruchomienie kasy jest nikła.
Zamiejscowy Referat Rejestracji Pojazdów w Wolbromiu
Już funkcjonuje
Po przerwie w funkcjonowaniu Zamiejscowego Referatu Rejestracji Pojazdów w Wolbromiu spowodowanej absencją chorobową wywołaną wirusem SARS Cov-2 oraz objęciem kwarantanną pracowników Referatu, od dnia 17.03.2021 r. wznowił on pracę w siedzibie przy ul. Łukasińskiego 6.
Sprawy dotyczące rejestracji pojazdów można załatwiać od poniedziałku do piątku w następujących godzinach:
poniedziałek 9:00 – 16:30
wtorek 7:00 – 14:30
środa 7:00 – 14:30
czwartek 8:00 – 14:30
piątek 8:00 – 14:30
Wydatki gminy Wolbrom na utrzymanie gminnych dróg
Zima połknęła rezerwę
Gmina Wolbrom musiała sięgnąć do pieniędzy z rezerwy budżetowej, by pokryć znacznie wyższe koszty utrzymania gminnych dróg. A wszystko przez cięższą zimę, jaką mieliśmy okazję przeżyć w tym sezonie. Jedni się cieszą, gdyż mieli okazję uprawiać zimowe sporty, dla innych to dodatkowa praca i dodatkowe wydatki...
Na początku lutego, z zaplanowanych na cały 2021 rok 300 tys. zł wydano już 268.697 zł, stąd konieczność uruchomienia rezerwy. Z wykonanych prac wynika jednak, że na utrzymanie gminnych dróg trzeba będzie w tym roku wydać 515.621 zł, a przecież przed służbami miejskimi sprzątanie wiosenne, utrzymanie w okresie letnim oraz jesień. Dla porównania podajmy, że zimowe utrzymanie dróg w pierwszym kwartale 2020 kosztowało budżet 38.847 tys.
Może dobrze, że zima już się powoli kończy...
Remont Willi Walerego Sławka w Janowiczkach
Lokalny wymiar postaci
Na terenie gminy Racławice, w Janowiczkach, znajduje się Willa Walerego Sławka, która została wybudowana w latach 1934-1935 przez przyjaciół sławnego polityka. Obecnie trwa jej remont, którego celem jest przywrócenie obiektu do dawnej świetności i oddanie w użytkowanie na potrzeby lokalnej społeczności.
Remont willi Walerego Sławka w Janowiczkach przeprowadzany jest w dwóch etapach.
Radni z klubu PiS złożyli wniosek o odwołanie przewodniczącego Rady Miejskiej w Wolbromiu
Kiedy głosowanie?
Członkowie klubu PiS chcą odwołania przewodniczącego Rady Miejskiej w Wolbromiu. Zarzucają Bartłomiejowi Żurkowi, iż nie przekazywał istotnych informacji mających wpływ na przyjęcie w maju 2020 roku uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Wolbrom, co mogło narazić gminę na poważne komplikacje prawne. Ponadto twierdzą, że zdarzało mu się ignorować zgłaszane przez nich poprawki do omawianych projektów uchwał i wykazał się opieszałością podczas procedowania jednej z nich.
Starostwo Powiatowe w Miechowie
Nowy naczelnik
Nowym, wyłonionym w drodze konkursu, naczelnikiem Wydziału Rozwoju Gospodarczego, Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Rynku Pracy Starostwa Powiatowego w Miechowie została Joanna Struzik ze świętokrzyskiego Sędziszowa.
Pani Joanna ukończyła studia licencjackie w zakresie zarządzania na Politechnice Świętokrzyskiej w Kielcach oraz uzupełniające magisterskie z rachunkowości w Wyższej Szkole Handlowej w Kielcach. Dwukrotnie w 2004 i 2005 roku pracowała przez kilka miesięcy na stanowisku referenta w Biurze Powiatowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Jędrzejowie, a od 2006 roku w miechowskim Biurze Powiatowym ARiMR, najpierw jako referent (pracownik sezonowy), a od 7 maja 2007 r. w Wydziale Działań Społecznych i Środowiskowych oraz Płatności Bezpośrednich, przechodząc kolejne szczeble od inspektora, starszego inspektora, po naczelnika tegoż wydziału (od maja 2012 r.).
Barometr lokalny Wieści. WYNIKI ANKIETY
Jesteśmy raczej zadowoleni
W styczniu, korzystając z naszego fanpage'a w mediach społecznościowych oraz strony internetowej wiesci.info.pl, próbowaliśmy zbadać poziom zadowolenia z warunków życia w naszych miejscowościach. Ankiety wypełniło w sumie 209 osób – 149 czytelników Wieści Wolbromskich i 60 czytelników Wieści Miechowskich. Okazało się, że zdecydowana większość z nich pozytywnie odbiera swoje miejsce na ziemi i raczej nie planuje przeprowadzać się do innej gminy. Co więcej – prawie wszyscy deklarowali zainteresowanie lokalnymi problemami.
72,3% uczestników badania, czytelników Wieści Wolbromskich, jest zdecydowanie zadowolona, że mieszka na terenie swojej gminy, a kolejne 22,3% raczej tak. To samo pytanie skierowane do czytelników Wieści Miechowskich przyniosło następujące odpowiedzi: 37,3% jest zdecydowanie zadowolona, a 42,4% raczej zadowolona. Jest to lepszy wynik, niż średnia dla uczestników ankiety w całym kraju (7.153 osób), gdzie odpowiedzi „tak” zakreśliło w sumie 63,1% biorących udział.
Budżet gminy Wolbrom na 2021 rok
Ambitne plany mimo pandemii
30 grudnia wolbromscy radni chwalili budżet gminy na 2021 rok. Zakłada on dochody na poziomie 113.302.959,05 zł i wydatki w wysokości 120.708.202,10 zł, w tym majątkowe – 25.452.948,87 zł, czyli ponad 21%. W stosunku do planowanego rok temu budżetu na rok 2020, przewidywane dochody są wyższe o ponad 9 mln zł, ale wydatki niemal identyczne. Trzeba jednak zaznaczyć, że to są tylko plany, które – co jest normalną praktyką – modyfikuje się w ciągu roku wielokrotnie, dostosowując je do zmieniającej się sytuacji w finansach gminy. A to dochodzą nieprzewidziane, a konieczne do poniesienia wydatki, a to uda się z powodzeniem aplikować o środki zewnętrzne, to znowu skrócą się lub wydłużą terminy realizacji niektórych przedsięwzięć. Dość powiedzieć, że pod koniec grudnia ubiegłego roku radni podjęli uchwałę wprowadzającą ostatnie zmiany do budżetu gminy w roku 2020, w której wydatki zamknęły się kwotą ponad 128 mln zł, czyli o prawie 10 mln wyższą niż planowano początkowo.
czym pokryjemy deficyt?